מיקוד והפניית קשב

מערכת הקשב הינה פונקציה הכוללת אוסף של תהליכים קוגניטיביים המסייעים לנו להתמודד עם כמות המידע העצומה שנקלטת בחושינו. תהליכים אלו עוזרים לנו להתמקד במידע הרלוונטי ביותר עבורנו באותו רגע.

הפניית הקשב יכולה להיות רצונית, בהתאם לבחירה ולמטרה שלנו (אני בוחרת לקרוא משהו, לראות טלוויזיה, להסתכל על בן הזוג שלי וכו), או בלתי רצונית כתגובה לאירוע מסוים (גירוי אשר גורם לי להסיט את הקשב אליו כמו חפץ שנפל, אדם שצועק או פרסומת שמשכה לי את העין).

אנחנו כל הזמן עסוקים במיקוד הקשב שלנו גם כשאנחנו לא מודעים לכך. בנוסף, מערכת הקשב שלנו באופן טבעי נוטה לחפש ולאתר מידע המחזק את העמדה שלנו ואת מה שמעסיק אותנו, כך למשל אם אנחנו בתהליכי חיפוש קניית בית, אנחנו כל הזמן נראה מודעות של נדל"ן ומתווכים. מנגנון זה עוזר לנו לסנן ולמקד את המידע שנכנס אלינו למוח.

מתי מיקוד קשב לא רצוני יכול לפגוע בזוגיות שלנו?

כאשר אנחנו רבים או מרוחקים, המוח שלנו מתמקד במה שלא עובד לנו בזוגיות ובמה שאנחנו לא אוהבים בבן או בת הזוג שלנו, גם דברים שבד"כ לא ממש מפריעים לנו פתאום מקבלים עוצמות חזקות יותר. בזמן ריב על מטלות הבית למשל, אנחנו מתחילים לחשוב על התנהגויות מעצבנת של בן/ בת הזוג שבכלל לא קשורות לסיטואציה הנוכחית.

כך שנוצר מצב שבמקום להתמודד רק עם הריב שלנו לגבי מטלות הבית, אנחנו כרגע צריכים להתמודד גם עם כל המחשבות השליליות על בן/בת הזוג, דבר שמקשה עוד יותר להגיע למצב של פיוס והתקרבות.

אז מה לעשות כשאנחנו מזהים שזה מה שקורה לנו?

אנחנו רוצים לבחור במה למקד את הקשב ועל מה לשים את הפוקוס. אנחנו יכולים להחליט להסיט את הקשב באופן אקטיבי למחשבות חיוביות על הזוגיות ועל בן/ בת הזוג שלנו

לחשוב על מה אנחנו אוהבים ומעריכים, על מחווה של בן/ בת הזוג שגרמה לנו להרגיש אכפתיות ואהבה, סיטואציה בה הוא ויתר כדי שלי יהיה טוב, מתי היא קמה עם הילדים כדי שאני אוכל להמשיך לישון, מתי הוא פרגן ותמך ביציאה שלך עם חברות ומתי היא תמכה ועודדה את הקשר עם המשפחה שלך.

זה לא תמיד פשוט בזמן שכועסים ומרגישים ריחוק להתחיל לחשוב על הדברים החיוביים, זהו שריר שצריך לאמן כדי להאיץ את הדרך להתפייסות ולקיצור הזמנים הלא נעימים ביננו.

חשוב לזכור, אנחנו לא ממציאים שום דבר שלא נכון לגבי בן/בת הזוג שלנו, אנחנו פשוט לא נותנים למוח להחליט בשבילנו במה להתמקד, הרי הדברים הטובים של בן/בת הזוג שלנו אמיתיים בדיוק כמו הדברים שמציקים לנו

מיכל שוורץ

מיכל שוורץ

פסיכולוגית ויועצת זוגית

שיתוף
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

רוצה לקבל את הטיפים והעדכונים ישירות למייל

מאמרים נוספים